Parteneriate durabile: IP Liceul „Da Vinci” și Liceul Teoretic „Ion Creangă”

Programul municipal de acțiuni consacrate promovării lecturii pentru anul 2025, Proiectul „Lit Lab”, ediția III-a, 6 mai 2025

În cadrul Programului municipal de acțiuni consacrate promovării lecturii pentru anul 2025 (inițiat de MEC și DGETS din mun. Chișinău), Instituția Privată Liceul „Da Vinci” (autoare și coordonatoare: Pîrțac Mariana) și Liceul Teoretic „Ion Creangă” (profesoară: Pîslaru Svetlana), au desfășurat PROIECTUL „LAB LIT” (Laborator literar), ediția III-a.

Data de 6 mai a marcat un eveniment literar deosebit în incinta Liceului Teoretic „Ion Creangă”, reunind 80 de elevi din trei clase de a XI-a ale celor două instituții. Tinerii au participat activ la un atelier literar intens și captivant, având ca punct de plecare profundul roman al lui L. Calancea, „Sunt oare un călău?”.

Sub îndrumarea inspirațională a profesoarelor de limba și literatura română, Pîslaru Svetlana și Pîrțac Mariana, elevii au fost provocați să exploreze universul complex al cărții prin diverse activități creative și analitice. Timp de două ore, împărțiți în grupuri, ei au avut misiunea de a reconstitui atmosfera încărcată de semnificații a odăii familiei Costenco, identificând obiectele-simbol și evenimentele cheie care au marcat-o; de a schița arborele genealogic al protagonistei, Margarita Costenco, încercând să decifreze, din această perspectivă, anumite evenimente, stări sufletești și decizii cruciale; de a descrie lagărul de la Treblinka, ierarhia rigidă, portretele umane diverse care au ajuns acolo (din diferite straturi sociale, vârste și ocupații) și acțiunile lor disperate; și de a oferi explicații privind resorturile interioare care îi determinau pe oamenii „de dincolo” de granițele lagărului să acționeze într-un anumit fel.

Observatorii, elevi tot din rândul elevilor de a11, au analizat atent și au înscris în fișele de observare: înțelegerea mesajului operei, interpretarea contextuală, valorizarea estetică, spiritul critic și originalitate, colaborare și dialog, capacitate de sinteză, observări pe care le-au prezentat asistentei.

Punctul culminant al activității l-a reprezentat crearea unor colaje artistice inspirate direct din paginile romanului. Fiecare grup a dat frâu liber creativității, transpunând în imagini propriile interpretări ale textului. A urmat un moment de efervescență intelectuală, în care fiecare colaj a fost intitulat printr-o metaforă sugestivă și, ulterior, comentat, dezvăluind profunzimea înțelegerii și sensibilitatea artistică a elevilor.

Ajuns la cea de-a treia ediție, proiectul „LAB LIT” a reușit să creeze o atmosferă amicală și destinsă, de aceea participarea entuziastă și implicarea lor activă în toate etapele atelierului au demonstrat un interes viu pentru lectură și pentru explorarea nuanțelor complexe ale textului literar. Interacțiunea dintre elevii din cele două licee a stimulat schimbul de idei și perspective diverse asupra romanului.

Moderatoarele, Pîslaru Svetlana și Pîrțac Mariana, asistenții (cadre didactice și managerii din Liceul Teoretic „Ion Creangă”) au remarcat nivelul înalt de analiză și creativitate al elevilor, capacitatea lor de a empatiza cu personajele și de a decodifica mesajele profunde ale cărții. Atmosfera din timpul atelierului a fost una efervescentă, marcată de discuții animate, colaborare eficientă și o dorință comună de a înțelege și de a interpreta opera literară.

Proiectul „LAB LIT” se dovedește a fi o inițiativă valoroasă în peisajul educațional municipal, oferind elevilor oportunități inedite de a se conecta cu literatura într-un mod activ și interactiv, contribuind semnificativ la formarea unor cititori competenți și pasionați. Succesul celei de-a III-a ediții nu face decât să confirme importanța continuării și dezvoltării unor astfel de proiecte în viitor, în beneficiul tinerilor cititori din Chișinău.