Ministerul Educației, Culturii și Cercetării (MECC) va asigura continuitatea didactică, astfel încât din criza COVID-19 să se iasă cu pierderi minime în acest sens, a declarat pentru MOLDPRES Natalia Grîu, secretar de stat la MECC.
Oficialul a relevat că, în perioada de carantină, conducătorii instituțiilor de învățământ de toate nivelurile, publice și private, vor organiza procesul educațional la distanță prin utilizarea tehnologiilor informaționale și comunicaționale.
„Pentru aceasta au fost elaborate documente normative, s-au luat mai multe decizii, care vor înlesni situația creată atât pentru profesori și managerii școlari, cât și pentru părinți și elevi. Este vorba de Metodologia privind continuarea la distanță a procesului educațional în condiții de carantină pentru instituțiile de învățământ primar, gimnazial și liceal, Regulamentul-cadru de organizare a învățământului profesional tehnic în perioada în care accesul în instituții este restricționat, Recomandările-cadru de organizare a activităților didactice în sistem online în instituțiile de învățământ superior, pe perioada suspendării procesului educațional în sălile de studii”, a precizat Natalia Grîu.
Secretarul de stat de la Ministerul Educației a mai comunicat că pentru o bună funcționalitate și implementare a acestor documente vor fi utilizate trei platforme online gratuite, fiind pus în aplicare un program de formare „în cascadă” a cadrelor didactice, care la rândul lor vor opera cu elevii. “De fapt, încurajăm utilizarea oricăror resurse care pot fi în folosul continuării procesului educațional și aduc plusvaloare realizării programului de studii în această perioadă complicată”, a estimat sursa citată.
În această ordine de idei, oficialul de la Ministerul Educației a atenționat că lecțiile online sunt indicate pentru toate treptele de studii, cu excepția celei de învățământ primar. „În acest caz, se mizează mai mult pe părinți, evitând expunerea copiilor în spațiul online. Asta înseamnă că învățătorii, preponderent prin intermediul părinților, vor transmite sarcini, vor monitoriza îndeplinirea, vor veni cu sfaturile, explicațiile și recomandările necesare, copiii fiind protejați”, a spus Natalia Grîu la solicitarea MOLDPRES.
Sursa citată s-a referit și la elevii claselor a 9-a și a 12-a, care au de susținut examene naționale. „Profesorii cunosc că, în aceste clase, al doilea semestru este mai mult pentru recapitulare, adică tot ce trebuia de învățat s-a predat deja. Or, dacă nu se începea carantina, atunci aceste clase intrau în perioada de pretestări. Totuși, ținând cont de toate circumstanțele, am pregătit pentru acești elevi tutoriale ce pot fi găsite pe site-urile oficiale ale Ministerului Educației, Culturii și Cercetării (https://mecc.gov.md/) și Agenției Naționale pentru Curriculum și Evaluare (http://aee.edu.md/), accesând butonul Pregătire pentru examenele naționale, de pe pagina principală. Conținuturile educaționale vor fi disponibile și pe paginile de Facebook ale Ministerului Educației, Culturii și Cercetării și Centrului Național de Inovații Digitale în Educație „Clasa Viitorului”. Materialele video elaborate vor fi difuzate, de luni până vineri, de către postul public de televiziune Moldova 1, cu reluare în zilele de sâmbătă și duminică pe canalul TV Moldova 2”, a explicat Natalia Grîu.
În același timp, Grîu a precizat că pentru copiii care nu au posibilități materiale să facă ore online, se va organiza recuperarea imediat ce va fi reluat procesul de studii în sălile de clasă. “Nici un copil, indiferent de posibilități și condiție materială în familie, nu va avea de suferit”, a subliniat reprezentantul MECC.
De asemenea, secretarul de stat a specificat că Ministerul Educației are pe agendă și planuri de acțiuni ce țin de suportul psihologic pentru copii în perioada de carantină, precum și pentru continuitatea procesului educațional în instituțiile preșcolare. „Aceste activități sunt foarte necesare, pentru că mulți copii trec greu prin perioada de izolare și sunt supuși mai multor stări neplăcute. Printre altele va fi creată și o linie verde care va fi îngrijită de psihologi, inclusiv școlari. Totodată, vom veni și cu unele recomandări pentru învățământul timpuriu, deoarece în ultima perioadă am fost concentrați mai mult pe elevi, însă și micuții au nevoie de program adaptat la actuala stare de lucruri”, a punctat oficialul.
„Noi nu cunoaștem cât va dura această situație, însă menținând contactul permanent dintre autorități, școală, profesori, elevi și părinți, vom putea ieși cu bine din starea creată. Corelând toate programele și deciziile ministerului, cu o atitudine responsabilă din partea tuturor actorilor implicați, ne vom încadra în limitele anului, iar unele instituții s-ar putea să nu aibă nimic de recuperat. Predarea la distanță cere eforturi și muncă suplimentară, de aceea trebuie să conștientizăm că și profesorii sunt în prima linie de combatere a COVID-19 și merită aplauze, numai că rezultatele muncii lor încă urmează să se vadă ulterior”, a conchis pentru MOLDPRES Natalia Grîu, secretar de stat la Ministerul Educației, Culturii și Cercetării.
Preșcolarii, elevii și studenții din țară sunt în regim de carantină de pe data de 11 martie. Odată cu suspendarea procesului de studii, mai multe instituții de învățământ și profesori au lansat cursuri online de predare, o atenție deosebită fiind acordată disciplinelor care vor fi incluse în examenele naționale.
___