Pandemia provocată de coronavirus a determinat ca elevii să nu mai frecventeze școlile, respectiv, instituțiile de învățământ din Moldova și din alte țări s-au orientat spre lecțiile online.

Totuși, temele pentru acasă și numărul mare de sarcini oferite copiilor, îi exasperează pe părinți.

Pe Grupul Părinților Solidari de pe Facebook deja au început discuțiile despre lecțiile online pe care le fac elevii în perioada pandemiei de coronavirus. 

Daniela Galai povestește cum fiul ei din clasa a VI-a, Daniel, și colegii lui, fac lecțiile online pe platforma zoom.us. „E pentru prima dată când văd așa ceva. Văd că este eficient, se pot monitoriza toți copiii, prezența și absența lor. Deja a treia lecție de limba engleză o fac pe zoom.us. Urmează și lecția de informatică, fizică. Este mai bine decât cu însărcinările pe Viber”, spune mama adolescentului, elev al Liceului Teoretic Orizont. 

Daniela povestește că zoom.us este o platformă care oferă timp gratuit pentru sesiunile online interactive. Elevii își fac cont, iar profesorul este cel care trebuie să inițieze o conferință online. Profesorul va trimite tuturor elevilor ID-ul conferinței pentru a se loga. „Așa se formează o clasă virtuală, în care proful îi vede pe toți și le dă întrebări, îl numește pe cel care trebuie să răspundă”, adaugă Daniela Galai, care are grijă de accesul online al fiului ei, Daniel.

O altă mamă povestește că Zoom funcționează și pe telefon. „Noi suntem a patra zi de lecții online. Avem și un orar bine stabilit. Elevii au luat legătura cu patru profesori până acum: doi diriginți, profesoara de engleză și azi am avut chiar și educația plastică. Lecții de engleză vom avea chiar și în zilele de weekend”, explică femeia. „Prima dată era mai gălăgios, neobișnuit. După asta, copiii s-au obișnuit, respectă regulile și este destul de eficient. După amiază, fac temele pentru acasă. Le filmăm, fotografiem și le arătăm profesorilor.”

Grupul online despre educație online

Pe Facebook există grupul „Platforme educaţionale online pentru cadre didactice” unde se discută despre cum se fac lecțiile online, ce platforme se utilizează, profesorii pot primi sfaturi despre cum se utilizează platformele online.

Cele mai des recomandate platforme educaționale online de către alți profesori sunt Zoom.usGoogle Classroom și studii.md. Totuși, găsiți alte platforme educaționale online pe alem.aice.md. De asemenea, instrumentele web de evaluare recomandate în același grup sunt: Proprofssocrative.comlearning.appsKahootquizizz.comClasstimeWordwallClassToolsOnlinetestpadMicrosoft teamsLearning appLivresqstudii.md

Bazându-se pe recomandările profesorilor, Ministerul Educației, Culturii și Cercetării al Republicii Moldova a publicat Metodologia privind continuarea la distanță a procesului educațional în condiții de carantină care vine în ajutorul școlilor, profesorilor și elevilor și le răspunde la multe întrebări legate de organizarea procesului educațional. Autorii metodologiei au avut grijă să explice cum funcționează, de exemplu, Zoom.us sau platforma studii.md.

De luni, toți la școală, online

Învățământul la distanță permite elevilor să continue procesul de studiu, ținând cont că orele au fost sistate, din cauza epidemiei de COVID-19.

Deja 25 de școli folosesc platforma electronică Studii.md, iar alte 88 de instituții de învățământ au solicitat să fie conectate. În 40 de școli a început înregistrarea elevilor și colectarea datelor necesare. În total, în sistem sunt înregistrați 31.844 utilizatori, dintre care 13.771 sunt elevi, 16.873 – părinți și 1.128 – profesori.

Profesorii au deja posibilitatea de a încărca lecții video de pe calculator sau telefonul mobil, să atașeze materiale didactice la temele de acasă, să lase comentarii cu explicații și observații. Datele atașate, inclusiv materialele video, pot fi vizualizate de toți elevii clasei pe pagina cu lecția respectivă. Elevii au acces la funcția de scriere a comentariilor. Tot aici ei pot adresa întrebări, atașa fișiere cu sarcinile îndeplinite pentru a fi verificate de către profesor.

În plus, utilizatorii platformei au acces la agendele și registrele electronice, orarul lecțiilor, iar administrația mai are și posibilitatea de a genera periodic rapoarte statistice.

Platforma, adaptată pentru acces de pe orice sistem de operare (IOS sau Windows), poate fi accesată și de pe dispozitivele mobile.

Clasa Viitorului și Google în Moldova

La recomandarea Ministerului Educației, Culturii și Cercetării, Clasa Viitorului inițiază un parteneriat strategic cu Google, prin compania Sonacom, reprezentant Google în Moldova, pentru implementarea G Suite for Education.

„Clasa Viitorului – Future Classroom Lab este un proiect pilot implementat în instituţiile educaţionale din Moldova. Acesta aduce un nou concept în pedagogie, oferind un spațiu de învățare deschis și inspirațional cu abordări interdisciplinare și inovative, prin utilizarea tehnologiilor digitale, ce favorizează procesul de învățare centrat pe elev”, scrie Clasa Viitorului la rubrica „despre noi”.

Instrumentele Google for Education, folosite de peste 80 de milioane de profesori, studenți și elevi din toată lumea, oferă profesorilor posibilități de colaborare online, metode noi de a preda, asigură implicarea elevilor, învățarea activă și însușirea abilităților importante, care le vor fi necesare tinerilor pentru succesul în viitor.

Clasa Viitorului este un parteneriat public-privat (PPP) dintre Guvernul Republicii Moldova, Proiectul de Competitivitate din Moldova finanțat de USAID, Guvernul Suediei și Uk aid, și Fundația Orange Moldova. Partenerii de implementare ai proiectului sunt Universitatea Pedagogică de Stat Ion Creangă, Universitatea de Stat din Tiraspol și Centrul de Informații Universitare.

Clasa Viitorului a început deja tutorialelor video destinate elevilor care se pregătesc pentru examenele de bacalaureat, sesiunea 2020. 

___
https://www.moldova.org/lectiile-online-pe-timp-de-corona-criza-cum-se-descurca-profesorii-si-parintii/